قهاوند

یازار : همدانلی

+0 بگن
قهاوند


قهاوند یکی از قدیمیترین شهرهای استان همدان است که قدمت آن به گفته بزرگان آن به چند سال قبل از ظهور اسلام میرسد و ساکنان قدیمی و پر جمعیت در این شهر به طایفه های محسنلو ، قهاوندی،احمدی وصالحی که از قدیمیترین ساکنان این شهر هستند اشاره نمود. این شهر تا سال ۱۳۲۱ جزو یکی از بهترین مناطق کشاورزی و خوش آب و هوا و دارای باغهای بزگ انگور در استان همدان بود که بعد از این سال و به دلیل احداث بزرگترین نیروگاه برق غرب کشور و چاه های غیر قانونی زیاد و عدم کنترل آن سطح آبهای زیرزمینی فروکش کرده وطی چند سال به کویر بدل گشته در حال حاضر منطقه شراء به کویر همدان و تنها کویر شور زار غرب کشور تبدیل شود. اکثر ساکنان این شهر به کشاورزی و کامیون داری مشغولند و بیشترین محصولات کشاورزی این روستا ( یونجه، گندم، جو، هندوانه وچغندر قند ) میباشد.
زبان اهالی در کل منطقه بخش شرا به مرکزیت قهاوند زبان ترکی آذربایجانی می‌باشد.

از روستاهای  بخش قهاوند میتوان به کوزره - عبدالرحیم - قرخلر - یسرلو - بوبوک آباد - یکله - هیزج - ایده لو - قبچاق - گورگوز - دینگه کهریز - گنبد چایی و.... اشاره کرد.

از جاذبه های طبیعی این منطقه میتوان به غار هیزج اشاره کرد که متاسفانه مورد بی مهری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته است.



غار هیزج
این‌ غار در روستای هیزج‌ (هیزه) واقع‌ شده‌ است‌ و در زبان‌ ترکی محلی‌ زاغا دره‌سی‌ گفته‌ می‌شود. پس‌ از عبور از دهانه‌ غار، تالاری‌ به‌ طول‌ ۱۲ متر وجود دارد و پس‌ از آن‌ تالار محوطه‌ وسیعی‌ قرار دارد که‌ یک‌ راه‌ فرعی‌ در گوشه‌ آن‌ و تخته‌ سنگ‌های‌ عظیم‌ ریزشی‌ در قسمت‌ دیگر آن‌ دیده‌ می‌شود. غار به‌ شکل‌ دهلیزی‌ ساده‌ و بدنه‌ای ‌صاف‌ تا عمق‌ ۱۵۰ متری‌ ادامه‌ دارد. در این‌ فاصله‌ محوطه‌ دیگری‌ بوجود آمده‌ است‌ که‌ دهانه‌ آن‌ها نیز همانند پیش‌ بندی‌ آویخته‌ است‌. پس‌ از طی‌ مسافتی‌ پهنای‌ غار قدری‌ کمتر و سقف‌ آن‌ کوتاهتر می‌شود. در این‌ قسمت ‌تپه‌ کوچکی‌ از خاک‌ رسوبی‌ وجود دارد. در گوشه‌ تالار، دهانه‌ کوتاهی‌ است‌ که‌ به‌ دهلیز وسیع‌ و همواری‌ راه‌ دارد.در کنار چپ‌ دهلیز یک‌ حفره‌ ۵ متری‌ است‌. این‌ غار سر راه‌ اراک‌ - همدان‌ قرار دارد و طول‌ آن‌ ۵۲۰ متر است‌. آنچه‌ بیشتر از همه‌ در این‌ غار جالب‌ توجه‌ است‌، آویزه‌های‌ آهکی‌ عجیبی‌ است‌ که‌ مانند قندیلی‌ کامل‌ از بدنه‌ غار آویزان‌ شده‌ است‌.


ورودی غار هیزج