رزن

یازار : همدانلی

+0 بگن
رزن

رزن مرکز شهرستان رزن در استان همدان و بزرگترین شهر این شهرستان می‌باشد که در مسیر جاده اصلی همدان به تهران قرار گرفته. علاوه بر شهر رزن دو شهر قروه درجزین و دمق و ۳ بخش: مرکزی، سردرود و قروه در جزین در مجموعهٔ شهرستان رزن قرار دارند. شهر رزن تقریبآ در مرکز شهرستان قرار دارد که از ناحیه شمال و شمال غربی به استان قزوین از جنوب به شهرستان فامنین از مشرق به استان مرکزی و از مغرب به شهرستان کبودرآهنگ محدود می‌باشد. در شمال شرقی این شهرستان رشته کوه خرقان قرار گرفته که بلندترین نقطه آن در محدوده شهرستان رزن دارای ارتفاع ۲۷۹۹ متر از سطح دریاست. به لحاظ اینکه رزن در شمالی ترین نقطه استان واقع شده است، هوای آن نسبتا سردتر از سایر نقاط استان است و در تابستانها از آب و هوای معتدلی برخوردار است.

جغرافیا

موقعیت شهر رزن

نا همواری‌ها

رزن در دشتی قرار گرفته است که اطراف آن را کوه‌هایی از رشته کوه‌های زاگرس در بر گرفته‌اند. از رودخانه‌های مهم آن می‌توان به رودخانه خمیگان اشاره کرد. رزن شهری است زیبا با چشمه‌های آب معدنی که مشهور ترین چشمهٔ آب معدنی آن قینرجه می‌باشد که در ۱کیلومتری شهر رزن قرار گرفته است.

آب و هوا

آب و هوای رزن سردسیر می‌باشد و نسبت به شهرهای دیگر استان هوای سرد تری دارد. لیکن در تابستانها از آب و هوای معتدلی برخوردار است و میانگین درجه حرارت سالیانه آن به طور متوسط ۱۱ درجه سانتی گراد است. متوسط بارندگی سالیانه این شهرستان نیز حدود ۳۰۰ میلیمتر محاسبه شده است و در مجموع با توجه به تقسیم بندی آب و هوایی آب و هوای شهرستان رزن سردو معتدل کوهستانی محسوب می‌شود.

ترابری

رزن در مسیر جادهٔ همدان - تهران قرار دارد و آزاد راه همدان - قزوین از این شهر گذشته و به اتوبان قزوین - تهران متصل می‌شود، از این رو رزن به عنوان یکی از شهر‌هایی که در مسیر مواصلاتی غرب کشور قرار گرفته از اهمیت بالایی برخوردار است.

مردم

جمعیت

طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن جمعیت شهر رزن 20893 نفر بوده است که نسبت تراکم جمعیت ۷/۶ نفر بر کیلومتر مربع می‌باشد.

زبان و گویش

مردمان شهر رزن به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند.

رسانه‌ها

شهرستان رزن فاقد نشریه مکتوب می‌باشد.

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری

بنای تاریخی امام زاده اظهر
بنای تاریخی امام زاده هود
  • امام زاده اظهر: برج و آرامگاه، معروف به امام‌زاده اظهر بن علی (ع)، واقع در درگزین در فاصلة ۵ کیلومتری شرق شهر رزن و به فاصلة ۸۵ کیلومتری شمال شرق همدان قرار دارد. بنای امام زاده عبارت از برجی استوانه شکل که ۲۰ متر ارتفاع و ۱۹ ترک دارد. هشت متر از ارتفاع برج را ساختمان و بنای امام‌زاده تشکیل می‌دهد که بقعه گنبد این بنا، مخروطی شکل است. این بنا در تاریخ ۲/۱۲/۱۳۲۷ به شماره ۳۶۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • امام زاده هود: این امامزاده در ینگی قلعه و در ۳ کیلومتری شرق شهر رزن قرار دارد و از بناهای دوران مغول و قرن هشتم به شمار می‌آید. پلان نما دوازده ضلعی و از آجر ساخته شده است.
  • مجموعهٔ بوستان و پارک جنگلی ملت
  • زیستگاه حیات وحش و ارتفاعات بقراطی: این منطقه که در سی و پنج کیلومتری شهر رزن واقع شده یکی از زیستگاه‌های موجود پرندگان بومی مانند کبک، تیهو، باقرقره، در دامنه‌ها و حیواناتی مانند قوچ، میش وحشی، گرگ، روباه، شغال، خرگوش، احتمالاً کفتار و گورکن می‌باشد. به دلیل وجود بسیاری از داروهای گیاهی در این منطقه که از حیص نوع و تعداد بی بدیع می‌باشند این ناحیه مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته و تنوع زیستی و مناظر فوق العاده زیبای گردشگری هر ساله در فصل بهار و بخصوص در اردیبهشت خیل عظیمی از کوهنوردان، گردشگران، خانواده‌ها و جویندگان داروهای گیاهی رااز استان‌های همجوار و از بسیاری نقاط ایران مانند تهران و کرج به این منطقه می کشاند. قلهٔ اصلی رشته کوه بقراطی ۲۴۶۳ متر ارتفاع دارد و این منطقه از ۱۵ اسفند تا ۱۵ خرداد ماه حفاظت شده محسوب و چرای دام در این منطقه ممنوع است.

دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

۱. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رزن

۲. دانشگاه پیام نور واحد رزن

۳. دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه بوعلی سینا

صنایع و معادن

  • شهرستان رزن با دارا بودن دو کارخانهٔ سیمان هگمتان و اکباتان بزرگترین شهرستان در تولید سیمان کشور می‌باشد. همچنین معادن فراوانی از جمله معدن سنگ گرانیت، پودر سنگ و آهک در این شهرستان وجود دارند که محصولات معدنی قابل توجهی از آنها بهره برداری می‌شود.
  • شهرک صنعتی رزن یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی در استان همدان است که کارخانجات و واحد‌های تولیدی فراوانی در آن مشغول به فعالیت هستند. یکی از بزرگترین کارخانجات این شهرک صنعتی کارخانهٔ ارکان لوله همدان می‌باشد، همچنین چندین کارخانه از جمله بزرگترین کارخانه تولید سیلیفون کشور به زودی در این مجموعه شروع به کار خواهد کرد.
  • شهرستان رزن با دارا بودن کارخانه رزن یدک یکی از بزرگترین تولید کنندگان لوازم یدکی خودرو سازان داخلی است.
  • شهرستان رزن دارای ۳۳۲ کارگاه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در رشته‌های گلیم بافی، سراجی سنتی و معرق چوب است. قالی بافی یکی از مهمترین صنایع دستی شهرستان رزن می‌باشد که سهم قابل توجهی از تولیدات دستی در این شهرستان را به خود اختصاص داده است.
  • در شهر رزن می‌توان از کارخانه تولیدی بینا رزن به عنوان یکی از بزرگترین و درآمدزاترین کارخانجات استان نام برد، که در تولید محصولات غذایی (پودر پفک، پودر بیکوئیت، پودر شیر خشک، پودر شکلات و....) فعال می‌باشد.

کشاورزی و دامپروری

  • شهرستان رزن سهم قابل توجهی در تولیدات کشاورزی در استان همدان را دارد، این شهرستان با تولید ۷۰۷ هزار تن انواع محصول کشاورزی رتبه نخست تولیدهای این بخش را در استان همدان از آن خود کرده است. انواع تولیدات کشاورزی این شهرستان شامل گندم، جو، سیب زمینی، دانه روغنی، یونجه، سیفیجات و غیره می‌باشد.
  • شهر رزن و مجموعهٔ شهرستان دارای انواع باغ‌ها ی میوه بخصوص باغات انگور می‌باشد که محصولات جانبی فراوانی از جمله شیره و کشمش از آنها تولید می‌شوند.
  • مزرعه پرورش اسب دیمور شهرستان رزن بزرگترین مرکز پرورش اسب غرب کشور است و بیش از دو هکتار وسعت دارد و سالانه ۱۵ کره اسب اصیل عرب در این مرکز متولد می‌شوند. در حال حاضر اسبهای اصیل ایرانی که در این مزرعه پرورش می‌یابند به شهرهای کرمان، یزد، اصفهان و رامهرمز فرستاده می‌شوند. همچنین این مزرعه اسب اصیل عرب را برای مسابقات کورس، زیبایی و استقامت پرورش می‌دهد.
  • در این شهرستان چندین مزرعه تولیدی گوشت طیور از جمله مزرعه پرورش شتر مرغ، بوقلعمون، بلدرچین، وتعداد زیادی واحد مرغ داری و گاوداری وجود دارند که سهم عمده‌ای در تولید گوشت استان و کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در زمینه آبزی پروری نیز انواع استخر‌ها و مزرعه‌های پرورش ماهی بخصوص ماهی غزل آلا در سطح شهرستان مشغول به کار هستند.

طبق آمار رسمی یک مجتمع دامپروری، ۶۱ مزرعه آبزی پروری، ۷ واحد صنایع تبدیلی، بیشتر از ۱۴ هزار کلنی زنبور عسل، ۱۲ ایستگاه جمع آوری شیر و یک کشتارگاه نیز در شهرستان فعال است. سالانه ۳۱۰ هزار تن TDN (ماده غذایی خالص مورد نیاز دام) در این شهرستان تولید می‌شود که ۱۸۶ هزارتن آن مازاد بر نیاز است.

منبع: ویکی پدیا